Veel automobilisten doen het: Rijk rekenen…

Maar…. is een jonge occasion niet goedkoper dan een zuinige nieuwe?

Veel automobilisten kijken bij de aankoop van een auto vaak of deze “zuinig” rijdt en koppelen dit “voordelig” of “duur” rijden aan de literprijs aan de pomp en het verbruik van de auto. Ze zien daarbij echter over het hoofd dat ca. 87% van de autokosten niets te maken hebben met de brandstof en dat dit dus het minst bepalend is voor de prijs per kilometer. Slechts 13% zijn maar gebruikskosten! De overige 87% van de autokosten zitten in het bezit van de auto en dus niet in het gebruik.

We kunnen om te besparen minder gaan rijden en/of een goedkopere benzine pomp in Duitse steden als Anholt en Emmerich zoeken, maar veel interessanter is het om de andere kosten te beïnvloeden.

Om te beginnen zijn in Nederland de belastingen op auto’s het hoogst. Mede daardoor kost een dieselauto in Nederland bij een gebruik van 20.000 km p/j ca. €700,00 per maand. Benzine auto’s zitten ook in de hoogste kostencategorie binnen Europa (dezelfde diesel auto kost in het Verenigd Koninkrijk € 435,00 p/mnd).

Daarnaast zijn er nog de verzekeringen, afschrijvingskosten en onderhoudskosten.
Met name bij die laatste 2 ervaren we al dat mensen toch steeds meer overtuigd zijn dat daar behoorlijk voordeel valt te behalen.

Belangrijk!
Belangrijk voordeel bieden vooral de lagere afschrijvingen en dus lager kosten bij het rijden van een hele jonge topklasse occasion i.p.v. een geheel nieuwe auto.
Veel autoliefhebbers zien ook dat ze bij een goed geoutilleerde occasion garage, voor hetzelfde onderhoud, vaak goedkoper uit zijn dan bij een merk garage.

Uiteraard geeft bij het kopen van een auto de prijs niet altijd de doorslag en maakt ieder zijn eigen keuze naar behoefte en gebruik, maar misschien betrap je jezelf er nu toch op dat je een iets ander kijk hebt gekregen op “rijk rekenen”.

Veel rijplezier deze zomer.


Delen via Social media


Delen op Facebook! Delen op Twitter! Delen op Google Plus! Delen op LinkedIn!

Ga terug