Stijging elektrisch rijden vooralsnog alleen in de zakelijk markt!
We moeten snel elektrisch gaan rijden volgens het veelbesproken concept klimaatakkoord (in 2030 de CO2 uitstoot met tenminste 49% terugdringen).
Vorig jaar schreven we al over de ontwikkeling van de verkoop van o.a. elektrische auto’s. Op basis van de recente krantenkop “ Elektrische auto subsidiesluiper” vragen we ons af hoe het er nu voor staat.
Een feit is dat verkoop van e-auto’s licht stijgt en het aanbod in met name elektrische modellen behoorlijk groeit. Dat deze cijfers verder zullen groeien mag je wel aannemen, maar lijkt nog geen vanzelfsprekendheid.
Naast de zeker wel belangrijk geachte voordelen van minder CO2 uitstoot worden er ook veel obstakels en nadelen benoemd. Deze kunnen de ontwikkelingen wel eens langer tegenhouden dan we het milieu technisch zouden wensen.
Vooralsnog blijven de productie kosten en dus ook de verkoopprijs van e-auto’s fors duurder. Na de recente lichte verkoop stijging, is na de aanpassing van de gunstige 4% bijtelling tot 1 januari 2019 een dip bij de duurdere auto’s ontstaan
(Na 1 jan. 2019 nog maar 4% voor 1e € 50.000. Daarboven 22 %).
Het elektrisch rijden is schoner en zuiniger, maar er is nog veel negatieve berichtgeving over de wijze van o.a. productie en de vervuiling bij de sloop van t.z.t. afgedankte accu’s.
De hoge prijs, beperkte actieradius, onzekerheid van inruilwaarde en de nog beperkte laadpalen zijn vooralsnog bij particulieren remmende, maar door de ontwikkelingen, op te lossen factoren.
Ditzelfde geldt ook voor de lange levertijden die het beperkte succes van nu al te zien geeft.
Toch komt er, na verwachting Bovag en RAI vereniging, komende jaren een verdere stijging van e-auto’s.
Deze stijging zal dan waarschijnlijk niet zozeer in de particuliere sector liggen, maar meer bij de zakelijke rijders onder €50.000 ( 4% bijtelling t.o.v. 22% bij benzine + diesel).
Wellicht dat er vanaf 2021, als de (nog niet definitieve) aanschafsubsidie van € 6.000,- voor emissie loze van kracht wordt, ook een impuls komt voor de particulieren verkoop.
Duidelijk is opnieuw dat de fiscale voordelen op elektrische auto’s een grote rol spelen om ons milieuvriendelijker te laten rijden.
Maar volgens actuele stromingen binnen de politiek mogen de subsidies in de toekomst niet meer onverwacht hoog uitvallen. Partijen twijfelen: is de huidige 700 miljoen euro aan subsidie het waard?
Kortom: De elektrische autoverkoop groeit, maar die groei zit vooralsnog meer in de zakelijk markt. Door het concept klimaatakkoord staat er veel druk op de ontwikkeling en commerciële kansen van de e-auto’s(en waterstofauto’s), maar er zijn ook nog veel hobbels te nemen en…. prijs gaat vooralsnog voor principe.